Hur många gånger har du inte stått där med öppet kyl och tänkt: Jag har ju INGENTING att äta.

Jag tänker ofta det samma. Och i samma stund (eftersom jag älskar jobbiga utmaningar) ge mig utmaningen: Inte handla någon mat innan kyl, frys och skåp är tomma.

Jag brukar strunta i det där med att räkna mängd och att alla måltider måste innehålla rätt mängd protein, kolhydrater, fett osv. Så länge man äter bra mat och varierande kost tror jag att det jämnar ut sig i längden. Jag tror knappt våra förfäder vägrade äta den där köttbiten för att det inte fanns tillräckligt med kolhydrater och fett på plats. De åt säkert sitt kött, och grävde upp nån rot dan efter och tuggade på. Endast spekulation skall tilläggas. Jag kan ha fel. (Även om det inte brukar hända ;)

 

Rest-fest!

Det här med rest-fest tycker jag är grymt bra! Både med tanke på miljö och plånbok. Vi slänger alldeles för mycket mat. Punkt.

När jag stod där med kylskåpsdörren öppen tittade jag in i ett ganska fullt kylskåp, men tomt i mina ögon. Ingen självklar middag liksom… Men efter med lite letande fick jag till en väldigt god lunch. Som även hade funkat som middag och matlåda:

 

laga mat rester

Stir-fry med grönsaker och kycklingrester

1 bit kycklingbröst (fanns kvar från en några dagar gammal grillad kyckling)
1 bit broccoli
1 bit blomkål
Lite halvvissen persilja
Skivad vitlök
1 skvätt tamari
Olivolja
Sesamfrön
Solroskärnor
Hampafrön

 

Rester som blir superbra maträtter:

Köttfärssås till Soppa/Böngryta
Stek lite lök och vitlök med tomatpuré. Hacka upp de grönsaker du har hemma och släng i tillsammans med köttfärssåsen. Slå på vatten och ev lite buljong. Krydda. Eller slå på extra krossade tomater och bönor. Servera med taco-rester.

Från Rotrfrukter/Potatis till Pyttipanna
Stek ett paket bacon, lite svamp och sen i med den kokta potatisen eller ugnsrostade rotfrukter. Stek några ägg och servera med den där gamla burken rödbetor längst in i kylen.

Från Quinoa/Ris till Stir-fry
Skär upp grönsaker och stek tillsammans med quinoa/ris. Blanda i lite av de där flaskorna du säkert har hemma. Soja, fisksås, ostronsås eller liknande. Inte så noga. Mor slutet, knäck i några ägg.

 

Fler tips!

– Tamari/soja och sesamolja är en god kombination. Toppa med sesamfrön och nötter.
– Använd crockpot [annonslänk] och gör grytor. Riv ner alla grönsaker du har hemma. Släng i lite kött eller bönor. 
– Stek upp din rester i stekpanna, knäck i några ägg så har du en omelett.

 

Följ gärna bloggen på FacebookBloglovin’ eller Instagram

 

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

3 Kommentarer

  1. Jag blir utmanad att tömma skåpen precis som du. Igår åt jag faktiskt rester av din sötpotatisaioli, utspädd med kokosmjölk till soppa! Mums!

  2. Pingback: Så gör du en god, varm sallad - ceciliafolkesson.se – Naturlig mat & Hälsa

Skriv en kommentar

Close