Sommarlovet är äntligen här och ingen är lyckligare än barnen! För alla vet ju att sommarlov är lika med glass i stora lass. Gärna många gånger per dag.

Även om jag personligen är emot för mycket socker till barnen (och även till oss vuxna för den delen) blir det lätt att det bjuds på orimligt mycket glass under sommarlovet. Och fika. Och en festis eller än värre fanta, när man blir lite varm och går förbi en kiosk. Och lite lördagsgodis här och där, trots att det inte är lördag. Men man är ju ledig och ”det är ju så mysigt att äta lite godis ibland”.

Nån som känner igen sig?

 

Jag kan hålla med om vissa delar i ovanstående beskrivning. Det kan vara mysigt att sitta vid klipporna efter en hel dags spring och lek och äta varsin glass. Absolut mysigt. Men när det blir minst 1 glass om dagen plus den där festisen och fri buffé från bullfatet då är det inte mysigt längre.

 

Sockerchocken

Tänk så här: Säg att ett barn väger 20 kilo. Det barnet äter 1 glasstrut, dricker 1 festis och äter 1 bulle och 2 ballerinakakor under en dag. Rätt normalt för en familj med hög sockeracceptans skulle jag gissa.

Jämför det med en vuxen på 60 kilo. En stor glasstrut innehåller såklart lika mycket socker oavsett vem som äter den, men den påverkar oss på olika sätt. Jämförelsevis äter barnet istället detta:

3 glasstrutar
3 festisar
3 bullar
6 ballerinakex

Låter inte så ok, eller hur? Och då är inte resten av dagens mat medräknat. Lägg till 2 deciliter en av den vanligaste yoghurten till frukost. Då har 20 gram socker till. Och så lite granola på det. Skippar att skriva hur mycket socker den toppingen innehåller…

 

Max såhär mycket socker per dag

WHO, World Health Organization rekommenderar följande: Inget tillsatt socker alls till små barn och max 25 gram per dag för de äldre barnen.

Så bara genom att äta den där yoghurtfrukosten har man spräckt gränsen för dagens maximala sockerintag.

 

Några tips

  1. Bestäm en glassdag. Precis som man gör med lördagsgodis.
  2. Skippa söta drycker och ge barnen varsin vattenflaska att ha med sig. Ju roligare vattenflaska, desto roligare tycker barnen det är att dricka vatten.
  3. Ät en ordentlig frukost så barnen inte blir hungriga precis utanför kiosken. Äggröra med smör är en kanonfrukost!
  4. Köp inte hem smaksatt yoghurt. Här hittar du recept på nyttiga yoghurtbowls.

 

I veckan kommer några nya recept på nyttiga glassar här, så håll utkik!

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

5 Kommentarer

  1. Så bra inlägg. Här hemma är det så svårt för mannen och jag tänker väldigt olika. Han är mer ”äh det är ju semester” medan jag är ”herregud han är bara tre…” Svårt! Ska be honom läsa detta 😉

    • Hej!
      Kul att höra 🙂 De flesta tänker nog som din man. Men när man väl räknar på det är det ju HELT SJUKT!!!

      Ha en härlig sommar!
      Kram

  2. Vilket bra inlägg! Tipsen var också toppen. Det där med glassdag ska jag ta med mig! Glass varje dag är som du säger nästan något barnen räknar med men jag vet att de skulle gilla att ha en speciell dag att se fram emot också. Vi dricker nästan aldrig läsk hemma men festis är ju standard på utflykter, men att ha en rolig vattenflaska var ett riktigt bra tips! Skulle absolut gå hem. Visst ska man ha det extra mysigt under semestern men det finns ju sätt att undvika sockerträsket om man bara vill och ha det precis lika mysigt ändå.

Skriv en kommentar

Close