Fick en läsarfråga i veckan. En fråga som jag får rätt ofta nu för tiden:

Fråga:

Kan du inte skriva lite om hur din syn på kost har ändrats? Du började väl med LCHF? Sen Paleo och nu mycket vegansk?

Svar:

Jag har tidigare skrivit ett längre inlägg om hur och varför jag gick från LCHF till Paleo. Det finns att läsa här.

När jag började min hälsoresa för ca 6 år sedan, efter jag födde Sid, började jag med LCHF. Anledningen var att jag hade gått upp massa i vikt och ville gå ner dem relativt snabbt. Vilket jag gjorde. Med sig förde även massa hälsofördelar som jämnare blodsocker, mindre humörsvängningar, minskat sockersug, bättre hy, gladare mage, mintre trötthet osv. Jag märkte även att kroppen mådde ännu bättre ju mindre mejeriprodukter jag åt. På den vägen kom jag in på Paleo. Även kallat Stenålderskost. Det är ungefär som LCHF, men man äter inte mejeriprodukter. Frukt är man inom Paleo. Något som jag ändå undvek ett bra tag.

Även om frukt är naturligt (i sin ursprungsform, inte som frukt är idag bör tilläggas) så påverkar det vårt blodsocker precis som godis, glass, pasta och bröd gör.

Jag åt en extremt strikt kost under många år,  och de sista åren åt jag en paleo-kost men utan frukt. Min kropp har aldrig mått så bra som då.

 

Frukt eller inte?

Frukt åt jag första gången när jag tränade med PT. Och jag nådde faktiskt bättre resultat med hjälp av frukten. Det tror jag i alla fall var anledningen. Jag fick den där extra kraften och energin som jag saknat när jag tränade crossfit på strikt LCHF. Så i samband med träning funkar Paleo perfekt tycker jag.

På senaste tiden har jag börjat äta en lite mer liberal kost än tidigare. Jag äter bönor ibland, potatis i liten mängd nån gång då och då, och frukt i viss mängd.

Och som frågan löd: Äter du mycket vegansk? Det gör jag nog faktiskt. Även om jag inte planerat att göra det. Jag gillar variation och tycker om att testa ny mat. Jag tycker också att det är svårt att hitta bra kött i butiken. Och när man äter ute är risken stor att man får i sig kött fullt med antibiotika och annat man inte vill ha i sig. Jag tycker kroppen känns mer pigg när man äter vegetarisk och vegansk. Kött försurar även kroppen precis som spannmål och mejeriprodukter gör. Jag ser på konsten lite mer avslappnat nu, vilket jag vet många uppskattar.

Varje måndag lägger jag upp ett vegetariskt recept, antingen här eller på instagram.

 

Så här äter jag idag:

– Jag äter aldrig gluten
– Undviker oftast mejeriprodukter
– Väljer alltid ekologisk när det finns
– Undviker halvfabrikat
– Väljer gärna vegetariskt som ofta blir vegansk då jag inte äter mejeriprodukter.

 

Gillar du sidan och vill ha med recept, tips och inspiration? Följ mig gärna på Bloglovin’ eller Instagram.

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

7 Kommentarer

  1. Men hur tänker du kring att få i dig proteinet? Tänker eftersom du inte äter så mycket bönor, ris, soja mm mm? 🙂

    • Hej Anna!
      De gånger jag äter vegetariskt brukar jag ofta äta bönor eller linser. Quinoa är ett bra alternativ. Perfekt att koka och ha i sallader. Sen är jag inte jättenoga med att äta rätt mängd protein mm till mina måltider. Hoppas du hänger med på hur jag menar 🙂

      Kram

  2. Tack för inspirerande inlägg!
    Hur får du i dig tillräckligt med fett och mättande mat? För mig blir paleo/veganskt lätt för fettsnålt och jag håller mig inte mätt på samma sätt som med LCHF.

    • Hej! Kul att du gillade 🙂
      Precis som du säger så håller man sig inte mätt lika länge. På LCHF brukar det räcka att äta 3 gånger per dag, men på paleo och annan mer fettsnål kost får man köra med mer avokado, kokosolja, nötter, oliver mm. Och äta lite oftare. Typ mellanmål. Man kan ju även göra mättande grytor med kokosmjölk. Sen brukar jag göra mycket matiga sallader med avokado, nötter, olivolja.

      Kram

  3. Nyfiken på hur en hel dags matintag kan se ut för dig, hur lägger du upp det? Jag tycker det är svårt att variera mellanmål och behöver oftast äta kvällsmat (ammar just nu dessutom) men har så svårt att komma på vad jag ska äta. Blir lätt samma!

    • Hej Mickan!
      Det blir lätt samma för mig också. När jag ammade åt jag det jag kom över då jag behövde massa mer mat 😉
      Frukost kan bli en chiapudding med nötmusli eller smoothie med avokado mm
      Mellanmål: 1 näve nötter
      lunch: Detta varierar då jag ofta äter ute. Tex en stor sallad med extra avokado, mer olivolja mm
      Middag: Det jag lagar till barnen, men justerar det efter mina behov. Jag har alltid kimchi och surkål hemma tex. Och alltid avokado.
      Jag gillar att göra grytor på kokosmjölk då vi inte äter mjölk hemma.

      Hoppas du fått några tips!

      Ha en bra vecka!
      Kram

  4. Heeej,
    Varför äter du inte gluten? Jag har försökt mig på att googla nackdelar med just gluten, men jag hittar inga svar. Snälla upplys mig 🙂

Skriv en kommentar

Close