Vissa dagar önskar man att bara fick gå och lägga sig igen. Skita i hela dagen och sova. Idag är en sån dag. Ingen inspiration, inga nya roliga ideér och ingen lust alls att sitta framför datorn.

Jag får ofta frågan vad jag arbetar med. Och vad arbetar jag med egentligen? Internet säger jag till de yngre, men vad säger man till vuxna? Blogg? Jag bloggar. Jag arbetar som influencer. Influerare. Jag jobbar med att posta på Instagram. Det som andra har som hobby. Barn fattar ju såklart grejen. Att jobba med internet är ingen konstighet för dem alls.

Men för den lite äldre generationen…

 

Bloggare  Dagens outfit och heminredning för de flesta (Och jag är ju mer den som kör samma stil jämt och råkar därmed pricka modet var tredje år och kör på ”ju färre prylar deso lyckligare-maneret)

Receptskapare Detta behöver man vara kock/ha gått restaurangskolan för. ”Och du äter ju konstig mat, dessutom”.

Influ-what?! Att förklara detta begrepp brukar mest resultera i ”Jaha, då kanske man skulle börja med det. Blogga och lägga upp lite bilder på Instagram. Det fixar ju alla.”

 

I sociala sammanhang står yrket bloggare/influencer alltså inte speciellt högt i kurs. Hade jag fortsatt min reklambyråbana som var planen, hade intresset för min arbetsvecka varit betydligt mer intressant än vad jag bloggat om på senaste. (Sen är det ju lite lustigt att varumärken idag ofta går via PR-byråer direkt till oss influerare istället för via reklambyrån…)

Det enda som intresserar verkar vara vad jag tjänar på ett inlägg. Ungefär som jag skulle fråga någon: Du, din lön, vad ligger den på?

 

Bloggare / Influencer – Detta gör vi:

– Man förväntas fota som ett proffs.
– Man måste vara en ständigt idéspruta. Oavsett om man är i ett kreativt flow eller inte.
– Hänga med i hälsotrender (Eller vilken nisch man nu har)
– Vara social, trevlig och svara på mail, kommentarer och direktmeddelanden.
– Hålla kolla på lagar och regler. Hur ska samarbeten annonsmärkas? Behöver man skatta på PR-utskick? osv…
– Hinna med att uppdatera. Minst ett blogginlägg om dagen, och gärna några på Instagram och Facebook.
– Svara på mail från företag som ber en bryta mor div lagar. Alltid lika tröttsamt och frustrerande. Läs gärna detta inlägg om att driva blogg som företag här.
– Komma på nya recept. Sen laga, fota, skriva och publicera i alla kanaler.
– Jaga nya kunder och samarbeten. En förutsättning för att kunna driva bloggen (företaget) vidare.
– Admin. Fakturera, bokföra, betala momsen i tid, betala ut lön osv osv osv…

Är väl aningen partisk i detta, men jag tycker detta är mer än ETT riktigt jobb.

Och en superstor eloge till alla unga tjejer som blivit superframgångsrika på att influera andra. För det är ju faktiskt ett av ganska få yrken där tjejer verkligen tar för sig och står på egna ben!

 

Uppdatering:
Insåg efter några kommentarer och mail att jag formulerat det sista stycket riktigt dåligt. Det var inte riktigt så jag menade. Menade mer att just influecer-yrket domineras av unga tjejer och värderas tyvärr ofta därefter. Tjejer tar ju såklart  för sig i massa andra yrkesroller också och gör det grymt bra :)  My bad!

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

21 Kommentarer

  1. Älskar vad du gör. Jag imponeras och inspireras av dig.
    Men vist är det lustigt att en ”måste” ha en erkänd titel i flesta sammanhang för att bli accepterad. Eller ens yrke mer.
    Detta gör mig otroligt stressad då jag ”bara” är en enkel handläggare på en statlig myndighet. En i mängden. Ingen titel. Inget som klingar högt. Stress!
    Du gör ett hästjobb som jag är så tacksam för!

  2. På vårt jobb pratar vi öppet om lönen, även bland vänner och bekanta. förstår inte hemlighetsmakeriet med det? ☺. BTW min lön är 25500kr, inte högst på jobb och inte lägst.

    • Haha, härligt! Jag håller med dig där. Men gemene man brukar inte vilja diskutera lön och det känns absolut osmidigt att ta upp över en middag ;)

  3. Hej Cecillia!!
    Jag har aldrig avundas ditt jobb som bloggare/ influenser .. förstår att det krävs massor av er som orkar ha det som sitt yrke..och jag ser inget konstigt i att det är ett yrke…Vad skulle det annars vara?? För den som håller på med det gör ju det till 100%..lägger hela sin själ och tid på det.

    Du är så himla duktig och JA det är ett yrke ..och jag följer dig i olika medier och är tacksamma att du orkar för oss som inte har egna ider

    Kram Tarja

    • Hej Tarja,
      haha, nej jag kan förstå det ;)

      Jag håller med dig, vad skulle det annars vara? En hobby som genererar i lön? Då är det ju ett yrke. Ett yrke man gillar :)

      Tack för alla fina ord!

      Kram

  4. Jag är tacksam att du finns! Att det finns det som du som vill jobba med detta, för ja det är ett heltidsjobb. Keep up the good work och skit i va andra säger och tycker! Kram!

  5. Bloggare är ett yrke. Punkt. Likaväl som social media manager. Det är relativt nya yrken och det lär dessvärre ta en tid innan det är fullt accepterat. Att du gör många olika saker är nog som för många egna företagare. Jag driver webbyrå (och bloggar som hobby) och jag har väldigt många arbetsuppgifter. Det är roligt tycker jag :) girlpower!

    • Hej Anna! Håller med dig :)
      Och visst är det så för de flesta egenföretagare.

      Jag älskar att ha varierande arbetsuppgifter så mig passar det perfekt! Lycka till med webbyrån och bloggen!

      Kram

  6. Ja, det är helt klart ett jobb och jag läser din blogg nästan dagligen, men av detta inlägg blev jag provocerad. Att du påstår att tjejer inte tar för sig i särskilt många andra yrkesmässiga sammanhang är fel.

  7. ”För det är ju faktiskt ett av ganska få yrken där tjejer verkligen tar för sig och står på egna ben”.

    Really??

  8. Framför allt ordet bloggare har ju fått en ganska trist klang eftersom var och varannan mer eller mindre talangfull person ägnar sig åt detta. Men är det specifikt ”att blogga” eller ”att influera” som är ditt jobb? Tänker att utifrån din beskrivning av vad du gör om dagarna så är det en relativt liten del av tiden som går åt till att just blogga och influera.

    Är inte en bra formulering att du är egenföretagare och driver en nischad kommunikationskanal där varumärken köper utrymme för att nå ut till specifika målgrupper? För att ha ett starkt erbjudande gentemot såväl annonsörer som följare måste du ju även fylla kanalen med intressant innehåll, som attraherar följare vilka i sin tur attraherar annonsörer och så går det runt.
    Om det är viktigt med en titel kan du tex vara ”Ägare affär, kanal och innehåll”.
    Vad gäller annonsintäkter tycker jag inte riktigt att det går att jämföra med en vanlig lön, det är ju en affärsuppgörelse. Om någon däremot om någon frågar vad du tar ut i lön/månad blir det en annan sak. Jag tror att öppenhet främjar löneutveckling.

Skriv en kommentar

Close