Chiapudding eller chiagröt är perfekt att göra på kvällen och ställa in i kylen för att toppa med sina favoriter på morgonen. Föredrar man en varm frukost är quinoagröten ett bra alternativ. Tar längre tid att göra men har man tiden på morgonen är detta ett supergott och mättande alternativ! Båda är naturligt glutenfria och kräver inga mejeriprodukter.

 

Höstig chiabowl med fikon
(1 port)
2 msk chiafrön
1,5 dl cashewmjölk (eller annan nötmjölk)
1 krm vaniljpulver
1 krm kardemumma

chiabowl fikon cashewmjölk

Gör såhär: Blanda chiafrön med nötmjölk och vaniljpulver och kardemumma. Låt stå i kylen i ca 30 minuter eller över natten. Rör runt någon gång under tiden. Toppa med skivade färska fikon, sötmandel, pumpakärnor och färska eller torkade granatäppelkärnor. 

Här hittar du recept på hemmagjord cashewmjölk. Det går lika bra att använda annan nötmjök.

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

Skriv en kommentar

Close