Att sätta upp mål är något jag gillar starkt. Även om man inte når alla så har man något att fokusera på. Jag gick nyss igenom mina 10 mål för 2016. Jag har tydligen, utan att ens året är över uppnått mer än 50% av dessa:
– Barnen fick sina egna sovrum. Vi bor inte längre 5 personer i ett sovrum på 6 kvm. High five på det!

– Vi spenderade 6 veckor på Bali i våras med hav och kokosnötter, precis som jag önskade. (Önskade mig inte degue-feber igen, men men…)

– Jag är bättre på att svara på mail, inte superbra, men bättre. Och jag kollar inte heller mail 250 gånger om dagen som jag gjorde tidigare. Ett stressmoment i sig.

– Planering av veckorna har jag blivit expert på. Allt skrivs ner. Både i kalender och på veckoalmanacka på kylskåpet. Alla har koll på träningar, gympapåsar och läxor.

– 1 maträtt till samtliga i familjen. Detta är vårt största dilemma. Sids autoimmuna sjukdom (kommer skriva mer om det om några dagar), barnens gnäll angående grönsaker och min önskan om att alla ska äta bra mat är en ekvation som alltid inte är så lätt att lösa. Men jag tycker vi löst den rätt bra i alla fall. Så tummen upp även för denna punkt.

– Mer egentid med barnen. Senast var jag och Zion på Liseberg bara han och jag. En väldigt mysig dag. Och sist sov jag på golvet i Sids rum. Precis som han önskade.

liseberg

 

Så här sätter du upp dina egna mål
Man behöver absolut inte fokusera på just nyårslöften. Det är bättre att tänka ut mål man vill uppnå över en viss tid. Det kan vara innan året är över, inom 3 år och så vidare.

Tänk i rimliga banor. Fick jag välja fritt hade det antagligen blivit: Alltid kunna flyga first class när jag vill, ha ett hus med sjötomt, jetski och bastuflotte och att killarna fick träffa Messi och Ronaldo. Så ofta dom ville. Men ska jag fokusera på de målen (vilka jag i nuläget tycker känns väldigt långt bort) blir det genast betydligt jobbigare än dessa mål jag nu satt upp:

3 saker jag vill uppnå innan året är slut:
– Komma igång med yogan igen
– Helt utesluta gluten och mejerier ur min kost (igen)
– Sova minst 7 timmar per natt

3 saker jag vill uppnå på lite längre sikt:
– Ta med hela familjen till Hawaii några månader
– Spendera mer tid med barnen
– Utveckla min webshop

 

Fundera över dina mål. Vad vill du göra? Uppnå? Köpa? Känna? Det kan handla om allt från att ta tag i den där crawl-kursen, välja mer ekologiskt eller spara ihop pengar till den där resan du alltid velat göra. Skriv ner dina mål på ett bra ställe och ta fram lite då och då. Bästa känslan är när man kan bocka av. Jag kommer troligtvis bocka av ett av mina redan nästa vecka. Eller kanske till och med två av dem!

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

Skriv en kommentar

Close