Svårt att variera frukosten? Ta bort gluten så har du en rejäl utmaning! Och det är precis detta många har svårt för när de går över till en glutenfri kost/Paleo/LCHF. Vad kan man äta till frukost? Ägg är ett väldigt bra alternativ, som både är gluten- och mejerifritt, innehåller ca noll kolhydrater och alla vitaminer utom C vitamin, men det finns såklart en risk att man tröttnar även på det.

Så varsågod, här får du 30 glutenfria frukosttips!

 

Varsågod, 30 glutenfria frukosttips:

1. Paleogröt. 2 ägg, 1 dl kokosgrädde, 1 msk kokosmjöl. Smaksättning, tex. kanel och kardemumma

2. Äggmuffins. Prosciutto i en muffinsform, knäck 1 ett ägg och strö över lite salt, peppar och färsk basilika.

3. Kesoplättar

4. Wrap: Ett ägg, 1tsk fiberhusk, 1 msk linfrön och en klick creme fraiche/smetana. Stek som pankaka och ät med stuvade champinjoner/tonfiskröra/smörstekt spenat eller kokosgrädde och hallon.

5. Turkisk yoghurt, några skedar keso, lite vaniljpulver, hackade nötter och bär.

6. Smoothie. Kokosmjölk, ett ägg, vaniljpulver, blåbär, hallon eller jordgubbar.

7. Pannkakor på 2-3 ägg, 2-3 msk vispgrädde, 1 tsk kanel + bär och yoghurt.

8. Stekt äpple med äggröra.

10. Kokosbröd med avokadotopping

11.  Chiapudding

12. Avokado delad på mitten med en klick majonnäs i varje halva, körsbärstomater och en näve bladspenat.

13. Fröknäcke

14. Makrill i tomatsås, pressad citron och grovmalen svartpeppar.

15. Ägg i vilken form som helst (stekta ägg, äggröra, kokta ägg…..) och bacon.

 

30 glutenfria frukosttips

16. Bäryoghurt: Mixa ihop 1 avokado, 2 dl bär, ½ banan, 1,5 dl kokosmjölk

17. Kesella med en näve hallon och vaniljpulver

18. Ägglatte

19. Äggröra med grädde och ost.

20. Tonfiskröra: en liten burk tonfisk, kokt ägg, majonäs och ev. creme fraiche samt salt, peppar och persilja.

21. 2 kokta ägg med salt och tabasco

22. Grön smoothie: 1 avocado, 0,5 gurka, 0,5 grapefrukt, En gnutta salt (smakbärare)

23. Bananpannkaka i ugn

24. Kokosgröt: 0,5 banan, 2 ägg, 1/2 dl creamy kokosmjölk, 1 msk kokosmjöl, 2 tsk chiafrön, kanel. Mikra ca 2-3 min.

25. Turkisk yoghurt med grovhackade valnötter och lite ringlad honung

26. Smoothie på kvarg, hallon, mango och lite vaniljpulver

27. Periodisk fasta

28. Maca-coconut-smoothie i skål: 1 st banan, 1/2 avokado, 1 st ägg, 2 dl kokosgrädde, 1 dl blåbär (frysta), 2 tsk maca-pulver, 1 tsk Acai-pulver. Mixa.

29. Mandelplättar

30. Bacon i ugn

30 glutenfria frukosttips

Vill du ha mer tips, recept och inspiration? Följ mig gärna på Facebook, Bloglovin’ eller Instagram

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

Skriv en kommentar

Close