Börja dagen med en grön super-bowl! Fullspäckad av vitaminer, mineraler, antioxidanter och protein. Använd banan som bas och fyll på med det du har hemma. Jag hade både grönkål,sp spenat och lite avokado i denna.

 

Grön spirulinabowl med grönkål och kokos

1 banan
1 tsk spirulina
1 näve grönkål
1 näve spenat
Kokosvatten (eller kokosmjölk)
Skalade hampafrön

 

Gör så här:

  1. Dela en kokosnöt. Jag brukar stå över diskhon och slå lite lätt med baksidan av en kökskniv runt nöten. Då delar den sig efter några slag. Ställ en skål i diskhon, då fångar du även upp vattnet från nöten.
  2. Kör banan, spirulina, grönkål och spenat i blender eller med stavmixer. Späd med kokosvatten eller nötmjölk.
  3. Toppa med hampafrön.

 

spirulinabowl kokosnöt

Varför ska man äta spirulina?

– Rikt på klorofyll som har antiinflammatoriska egenskaper och är bra för tarmfloran.
– Innehåller alla essentiella aminosyror
– Rikt på järn, vitaminer och mineraler.
– Stärker immunförsvaret
– Hjälper till att avgifta kroppen från tungmetaller

Undvik spirulina om du är gravid eller ammar.

 

FÖLJ sidan HÄR!

Gillar du sidan och vill ha mer tips, recept och inspiration? Följ mig gärna på FacebookBloglovin’ eller Instagram

 

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

2 Kommentarer

Skriv en kommentar

Close