Mat är det absolut viktigaste för att hålla hälsa, motivation och ork på topp. Många känner säker att det kan vara både svårt och jobbigt att komma igång med bra mat om man slarvat under sommaren (vilket är vanligare än ovanligare). Tar man väl tag i det brukar det gå rätt lätt ändå, även om man ofta har en liten uppförsbacke i början.

– Sätt ett datum. Det är lättare att köra all in!

– Rensa skafferi, kyl och frys. Finns det godis, glass, kakor och snabbmakaroner hemma är det rätt stor risk att du äter just detta. Fyll hemmet med bra mat istället.

– Veckoplanera. Låter tråkigt, men är verkligen värt. Att handla efter en lista och veta vad man ska äta varje dag gör det mycket lättre. Man slipper stå där framför kylen och inte ha något bra att äta.

– Försök att komma ur sockerträsket. Med socker menar jag allt socker. Även frukt och naturlig sötning som honung, agave, kokossocker etc.

– Hitta inspiration. Här kommer 5 nya hälsosamma boknyheter:

 

eat clean kokboken
Eat Clean: Kokboken
Kokboken till den kompletta guiden till maten som stärker ditt immunförsvar, skyddar mot sjukdomar och ökar din prestationsförmåga. Här får du fakta som inspirerar till nya matvanor så att du kan påverka hur du mår genom maten du äter. Vilka varor ska du först och främst byta ut mot andra? Vilka eko-varor ska du prioritera? När är det värt att byta ut sockret? Bra inspiration för höstens matlagning.

 

food pharmacy
Food Pharmacy: En berättelse om tarmfloror, snälla bakterier, forskning och antiinflammatorisk mat
Boken om hur man kan leva så antiinflammatoriskt som möjligt. Om inflammation, tarmfloror, onda och goda bakterier, vetenskapliga studier, hypokondri, metaanalyser, gurkmeja och antiinflammatorisk mat. Massa recept och även fakta från professor Stig Bengmark, f.d. chefskirurg och klinikchef på Lunds universitet, som menar att alla kroniska sjukdomar har en och samma orsak – ett uttröttat immunförsvar orsakat av kronisk inflammation.

 

jonas paleokök
Jonas Paleokök
Stjärnkocken Jonas Lundgren lagar Paleo. Ren, naturlig mat där du bara använder bra råvaror och lagar mat från grunden, mat som inte bara är bra mot en rad välfärdssjukdomar eftersom den återställer din kropps naturliga balans, utan också smakar som mat ska. I stället för processade livsmedel och snabba kolhydrater i form av socker och gluten skapar du hälsosamma rätter av fisk, kyckling, skaldjur och kött; massor av grönsaker och rotfrukter, samt bär, nötter och nyttiga fetter. Back to the roots, helt enkelt!

 

energibollar proteinrika recept-for-valbefinnande och okad livskraft
Energibollar: Rroteinrika recept för välbefinnande och ökad livskraft
Är du i behov av en extra kick efter träningen? Vill du stärka ditt immunförsvar? Eller är du sugen på något hälsosamt för att undvika eftermiddagssvackan? I denna bok hittar du goda recept på både söta och mer matiga munsbitar med proteinrika ingredienser – inget raffinerat socker eller mjölkprodukter. Varje recept är näringsrikt och hjälper till att hålla ditt blodsocker i balans och energinivån på topp.

 

fermentera
Fermentera: Mat med jäst, mögel och bakterier
I alla tider har människan använt sig av fermentering för att konservera råvaror, förbättra smak och textur och göra maten mer hälsosam. Lär dig hur du använder bakterier, jäst- och mögelsvampar för att förvandla enkla råvaror till smakrika delikatesser.

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

1 Kommentar

Skriv en kommentar

Close