På vardagarna hinner vi knappt äta frukost. Eller i alla fall inte göra varierande frukostar. Det går som på räls, samma frukosta varje dag. Det ska gå snabbt, så få moment som möjligt, och ju mindre disk – desto bättre. Kan tänka mig att många känner igen sig i det.

När det är helg är det annorlunda. Barnen får välja frukost, och vi har tid att sitta och äta länge. De morgnar Otis håller sig lugn.

Hittar du inget du gillar finns det massa andra tips här:
Paleo-recept
LCHF-recept

 

Här kommer tre tips på goda frukostar:

kokta ekologiska ägg
Kokta ekologiska ägg med smör, salt och massa svartpeppar.

 

rysk yoghurt med hallon och kokos
Rysk youghurt med varma hallon, cashewnötter, kokos och vaniljpulver.
Tips! Rysk yoghurt innehåller mer fett än turkisk- och grekisk youghurt. Då man blir mättare av den ryska äter man automatiskt en mindre mängd mejeri, vilket brukar uppskattas av magen.

 

grön smoothie
Grön smoothie med avokado, ingefära, spenat, äpple och citron.
Här hittar du hela receptet på gröna smoothien. 

 

Vilket är din favoritfrukost?

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

3 Kommentarer

  1. Hej Cecilia!
    Din blogg är så otroligt inspirerande och bra, älskar att du inspirerar till att även barn ska äta mindre socker och liknande. Är dina barn olika när det gäller vad de gillar och äter? Otis verkar ju (enligt bloggen iaf) äta det mesta du ger. Är det för att du gett honom den maten från början medan de andra fått mer ”smak” på socker? Är mest nyfiken på vad du tänker kring vanor och hur de formas tidigt?

  2. Den gröna smoothien hat jag druckit varje dag sen över 1,5 år tillbaka. Älskar den! På vardagarna ”fuskar jag” dock med 1dl äppelmust istället för äpplet för att jag ska hinna. Just ja, selleri har jag i också.

  3. Just nu är jag inne i en period med massor av naturell keso med olika sorters fruktsallad och mandel eller valnötter. Och kokta ägg!

    Men i över ett år (2013-2014) drev jag en frukostblogg, som fortfarande ligger ute i sin helhet. Enorm variation på olika frukostar, både varma och kalla, glutenfria, smoothies, sött och salt… Men alltid färgglatt och aldrig fettskrämt:)

Skriv en kommentar

Close