Det här med avföring är ett väldigt känsligt ämne. Om det inte hade varit så hade antagligen fler bajsat rätt. Så här ser det ut i vårt badrum. En simpel pall från IKEA som flyttas mellan handfat och toastol. Smidigt och framförallt superviktigt:

De flesta av oss västerlänningar sitter rakt upp på en toalettstol när vi går på toa. Detta kan orsaka tarmproblem och förstoppning då ändtarmens muskler inte öppnas upp helt. Trycket på tarmen riskerar att bli för stort vilket kan resultera i tex hemorrojder.

Detta kan man förhindra genom att sitta i en hukande ställning (squatting) när man bajsar. Precis som stora delar av världen gör i form av hål i golvet eller squat toilets. Det enda som behövs är alltså en pall att sätta upp fötterna på. Då hamnar du i hukande position, vilket är den ursprungliga och naturliga ställningen för nummer två.

 

Sittande_squatting

Puborectalis-muskeln går runt ändtarmen som en ögla och när man sitter ner drar denna ihop sig och gör det svårare för avföringen att passera. Om man istället sitter framåthukad med fötterna på en pall rätas ändtarmen ut och har lättare att tömmas helt och smärtfritt.

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

5 Kommentarer

  1. Hej, har sett det för några år sen och sen dess har det blivit lite bättre med min lat tarm 😉

  2. Har börjat använda pallen, som ändå stod på toan, för nummer två. Kan bara säga att det är fantastiskt! Kommer använda varje gång möjlighet finns! Har haft trög mage, men det är som bortblåst.

Skriv en kommentar

Close