När man går på stan, blir akut-hungrig och hittar en chiapudding på mandelmjölk och bär! Det är lycka!

Chiafrön
– 1 msk chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
– 2 tsk chiafrön innehåller mer Omega-3 än en normalportion laxfilé
– 2 msk chiafrön innehåller mer än dubbelt så mycket järn som  i 100 gram spenat
– Innehåller 21 gram protein /100 gram (18 av de 20 olika aminosyrorna)
– Rikt på mineraler som magnesium, kalium och zink
– Chiafrön är rika på antioxidanter
– Innehåller vattenlösligafiber som bildar en gel i tarmarna. Näringen i maten tas upp långsammare och hjälper till att hålla blodsockret jämnt.

 

Vill man göra chiapudding själv kommer recept här. Man kan byta ut mandelmjölken mot tex kokosmjölk.

Chiapudding
1-2 portioner

3 msk chiafrön
2 dl osötad mandelmjölk
1 krm vaniljpulver

Gör så här: Rör ihop chiafrön med mandelmjölk och vaniljpulver. Låt stå i kyl några timmar, gärna över natten. Rör om någon gång under tiden. Servera med hallon och blåbär.

Enjoy!

 

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

18 Kommentarer

  1. Carita Wättling Svara

    Jag äter som frukost, chiafrön blandat med kokosmjölk som får och stelna över natten blanda i bär eller paleo müsli
    Och ett kokt ägg.
    Det lever jag tills lunchen.

  2. Kroppen kan inte ta upp Omega 3 från vegetariska källor så bra, så det är lite orättvist att jämföra med lax .p

  3. Har aldrig smakat men ser väldigt mumsigt ut! Ja det är svårt med nödmat på stan!

  4. Jag har provat att göra detta men kan inte få den att bli så fast som chia pudding brukar se ut. Några tankar om vad som kan ha gått snett?

  5. Du har en jättebra blogg som har gett mig mycket inspiration. Jag testade dock chiapuddingen i morse och nu har jag mått dåligt och spytt i typ 2 timmar. Efter att ha läst runt lite på internet kan chiafröna tydligen ge just dessa biverkningar. De rekommenderas inte heller till människor med lågt blodtryck. Så börja försiktigt med dessa frön!

  6. Pingback: Chiapudding | Familjen Kavander

  7. Tyvärr innehåller inte spenat så mkt järn som samhället fått för sig, det var någon som hade satt decimalen fel. Men bra om chia gör dock :)

  8. Jag har ardrig mått så bra! Och är superpigg sedan jag börja äta chiafrön.

Skriv en kommentar

Close