Periodiska fasta, eller 16:8 innebär att man äter 8 timmar och fastar 16 timmar. Det man dricker under de 16 timmar man fastar ska vara kalorifritt, som vatten, kaffe och te. Periodisk fasta ökar tillväxthormonerna i kroppen vilket leder till ökad fettförbränning och ökad muskelmassa. Hungershormonet ghrelin minskar och mättnadshormonet leptin ökar.

 

Så lyckas du med periodisk fasta

Sätt upp ett mål
Man kan köra periodisk fasta hur länge man vill. Men för att se resultat bör man köra periodisk fasta ett tag. 4 veckor tycker jag är ett bra mål om man testar första gången. Under dessa 4 veckor hinner kroppen vänja sig vid det nya ät-mönstret.

 

Försök att hålla samma tider varje dag
Det vanligaste är att man äter mellan 12:00 och 20:00. Första målet blir lunch, och sen äter man som vanligt till 20:00. Då sker största delen av fastan när man sover och man kan äta middag med resten av familjen.

 

Träning
Det är inga som helst problem att träna under fastan. Bästa effekt får man om man äter precis efter träningen. Då tränar man runt 11-12 och äter ett stort mål mat direkt efter. Om man tränar mycket kan det vara bra att ta BCAA innan träningen. Jonas Bergqvist skriver bra om träning och PF.

 

Vad ska jag äta?
Lågkolhydratkost passar bäst under periodisk fasta. Är du inte van vid lågkolhydratkost bör du inte börja med detta i samband med periodisk fasta, utan låta kroppen vänja sig vid det först. Är man van att äta mycket kolhydrater (spannmål och socker) kan man må rätt dåligt de första veckorna när kroppen ställer om sig från kolhydratdrift till fettdrift. Fördelen men LCHF eller paleo är att man har ett stabilt blodsocker och inte blir akut hungrig. Man håller sig mätt längre om man äter lågkolhydratkost.

Ett exempel på mat-upplägg kan se ut såhär:
12:00 Lunch
16:00 Ev mellanmål
19:45 Middag

 

Passar periodisk fasta alla?

Nej. Har man någon form av ätstörning, stressad kropp, diabetes eller är gravid ska man inte köra periodisk fasta. PF ska inte ses som ett sätt att banta, utan ett sätt för kroppen att lära sig känna igen hungerkänslor. Ofta äter vi för att ”vi ska äta”, inte för att vi är hungriga. Har man har några kilos övervikt och en frisk kropp brukar effekten av periodisk fasta bli viktnedgång.

Lycka till!

 

Gillar du sidan? Följ mig gärna på Bloglovin’ eller Instagram

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

15 Kommentarer

  1. Hej!

    jag kör gärna pf, men har flera träningspass i veckan som ligger senare på kvällen, bor på liten ort och kan inte välja pass som på större orter. tex är det ett grymt cirkelpass onsdagar 19.30-21.00, hur skulle du välja att köra pf de dagarna går det att äta middag och träna senare, eller blir det ingen effekt om man inte äter sitt stora mål efter träningen. Svårt att tänka rätt när man inte kan välja riktigt tider. jag har kört pf under sommaren, och då endast med pw på morgonen, då fungerar det ju när man väljer själv sitt ätfönster så att säga!

    • asså man kan lägga sitt ätfönster hur man vill, och sedan så kan du ha både 4 timmars ötfönster och 6 timmars, kolla leangains . com så lär du dig allt på riktigt. jag äter själv mitt sista mål kl 23:50 varje kväll,

  2. Bra inlägg! Behövs lite konkreta vägledningar kring fasta som avdramatiserar det hela. Framförallt att det lär oss att separera sug, hunger och energibehov. För energi har vi för att köra på nästan hur länge som helst utan mat! Jag skriver också mycket på temat energi och fettförbränning på http://www.ledgenomexempel.se om någon är nyfiken på annorlunda vinklingar på träning! Senast ett inlägg om just energinivåer…

  3. Varför är det inte bra att köra pf om man har diabetes 2.?

    • Hej! jag har typ2-diabetes sedan åtta år och har ätit enligt LCHF nästan lika länge. Jag har bra värden, klarar mig utan mediciner men har inte gått ner så mycket i vikt. Nu testar jag pf 16+8. Min fråga är: Hur ofta? Jag tänkte ta pf två gånger i veckan och testa i en månad för att se om det händer något.

      • 16:8 kör man varje dag. Inte som 5:2 där man bara fastar 2 dagar. Dock hade jag varit försiktig med fastan om du har diabetes. Läs mer om det innan du börjar :)

  4. Vet du hur pf funkar med hypotyreos? Jag har testat flera gånger med pf ( för det passar mig superbra), men vikten går först ner lite och tickar sen sakta uppåt (därför som jag avbrutit). Jag har kört nio veckor som längst men det kanske inte är nog? Tack för bästa peppbloggen!!

    • Vad jag läst mig till ska man vara försiktig med pf om man har en redan stressad kropp. Mer än så vet jag tyvärr inte.
      Och tack så mycket!!

  5. En liten fråga :)
    Vill prova pf men kan bara träna tidigt på morgonen , pga jobb o småbarn. Har du några tips? Kan man dricka kaffe med grädde under fastan? Tacksam för svar.

    • Martin Berkhan (leangains) förespråkar då att man intar bcaa före träning samt 10g varje timme fram till första målet om jag inte minns fel. :) Läs mer på leangains.com

  6. hej hej! Jag är asasugen på att testa detta. Jag pendlar mkt viktigt, men tränar mkt o hårt. Känns verkligen som något för mig. Hr snabba är resultaten? Räknar man inte kcal alls? Känns grymt kul! Hade velat fråga allt. Kramhej!

  7. Hej Cecilia,

    Jag undrar om det går bra att köra 16:8 fastan fyra-fem dagar i sträck på veckodagarna och att det fortfarande kan vara fördelaktigt?
    Men när jag läser din information om 16:8 låter det som att det inte är att rekommendera?

    Med vänliga hälsningar
    Samantha

  8. Jag har testat 16:8-metoden och jag valde den för den tilltalade mig mycket mer än 5:2-metoden.
    Jag har konstant kört detta 4 dagar per vecka och det har inte varit några problem alls att fixa detta.
    De första 6 veckorna gick jag ner ½ kilo per vecka, alltså 3 kilo. Sedan blev det tvärstopp trots att jag har fortsatt vecka efter vecka. INGET händer.
    Jag har inte förändrat min ätvanor i övrigt.
    Varför stannade det där?

Skriv en kommentar

Close