Ny tävling! 
Denna gång ligger ett signerat ex av kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok ”Matrevolutionen” i potten.

Tävlingsregler:
Skriv din bästa LCHF-råvara i kommentarsfältet. (Klicka på inläggets rubrik och skrolla ner för att komma till ”leave a replay”) Vinnare utses söndagen 16:e juni.

Alla bidrag kommer sammanställas till en grym LCHF-inköpslista!

Lycka till!

Skrivet av

Jag som skriver heter Cecilia Folkesson och bor med man och 3 småkillar på landet utanför Borås. Är Lic. kostrådgivare och har stor förkärlek till ekologiskt, naturligt och barfotalöpning.

64 Kommentarer

  1. Eveline Johansson Svara

    Eftersom ägg och kokosfett redan är nämnt, så säger jag kyckling!

  2. Ja, den ultimata råvaran är ekologiska ägg, kan göras i hundratals former, kryddningar och varianter. Det är som ett kinderägg, man får 3 i 1, bra näring, lätt att ta med och gott! 😀

  3. catti Hallberg Svara

    ÅGG! utan tvekan 🙂 Går att variera i det oändliga, gott, mättande och nyttigt, just LOVE it!

  4. Avocado! Den går verkligen att variera i oändlighet! Den är utmärkt som tillbehör i sallad, som den är ihop med lite keso, i smoothies, hemmagjord glass, guacamole… Den är dessutom väldigt god att lägga på grillen 😉 LCHF skulle bli såå tråkigt utan avocado, bästa grönsaken ever!!

  5. Emma Karlander Svara

    Måste säga ÄGG…. fullt av protein & nästan inga kolhydrater alls. ÄGG finns alltid i min kyl.

  6. Även om jag själv inte äter strikt LCHF återfinns många av dess basprodukter även i mitt skafferi. Då jag ser att många saker redan är nämnt (kokosfett, ägg och avocado) kompletterar jag därför med kokosmjöl. Kokosmjöl använder jag till så mycket i både matlagnings- och bakväg. Hade helt klart inte klarat mig utan denna basvara.

  7. Räkor! (för att ägg, lax, avocado och kokosolja redan är nämnda)

  8. Tonfisk på burk!!! ( blandar det till en röra tillsammans med hemmagjord majonäs, rödlök, dijonsenap och kryddor, mums!) =)

  9. Trots att många redan har sagt det så måste jag säga ägg. Går att variera på många sätt och går att äta när som på dagen.

  10. Elin - Träningstokig Svara

    Kokosgrädde! 😀 underbart gott att ha till matlagning, som tillbehör till en maträtt eller bara att äta med sked <3

  11. Spenat! Man kan använda det i så mycket: sallad, soppa, smoothie, omelett, mm. Ett plus är att det är gott & nyttigt också 🙂

  12. Fredrik Andersson Svara

    Som så många andra – ekologiska Ägg – en produkt i världsklass som jag själv nyttjar flitigt!

  13. Kokosolja (med smak) – utan tvekan! Jag har den i mitt äggkaffe varje morgon, jag steker med den varje lunch och middag, jag bakar med den, och jag tar en tesked för sig själv ibland om hungern slår in innan jag har möjlighet att laga mat. Perfekt!

  14. Ida Andersson Svara

    Vitkål har varit obligatorisk i mitt kylskåp sedan jag började med min LCHF-livsstil!:-)

  15. Michelle Blocher Svara

    Oj svårt att bara välja en använder många, men som nr1 måste jag säga Ägg!

    men tycker även kokosmjölk är en underbar grejer som kan ersätta många ”onyttiga” saker. Även en annan stor favorit som jag antar räknas som råvara och som jag äter mycket av är Karré

  16. En klar favorit är fiberhusk. 🙂 Med detta kan man göra mycket gott.

  17. Nadja Eleonora Svara

    Kött! Köttfärs och högrev finns i stora lass i våran frys!

    ….och bacon….

    (Men det kan räknas som flera förslag i och för sig?)

  18. Vaniljpulver! Vet inte om det är riktigt en LCHF råvara men jag hade aldrig använt det tidigare.
    Att ha det i lite grädde har räddat mig undan många sötsugna stunder där jag stått på gränsen till fusk!

  19. Ägg är ju det ultimata livsmedlet, men jag säger nog stekt kravmärkt fläsk i ugn. fungerar både som tillbehör till biffen, huvudrätt och snacks. helt fantastiskt.

  20. Utan tvekan kokos! Kokosmjölet bakar jag bröd, pajdeg och godsaker på. Jag gör också gröt, våfflor, pannkakor mm av mjölet. Riven kokos strör jag över yoghurten och gröten jag äter som den är när jag är sugen på något gott, har till efterrätter och bakning. Kokosmjölk använder jag i all form av matlagning, bakning, diverse frukostvarianter och framför allt i min skitgoda pannacotta. Kokosflingor använder jag i müsli eller äter som de är. Sist men inte minst kokosnöten, perfekt som mellanmål eller snacks.
    /Ida

  21. blomkål och broccoli, ersätter potatis/pasta/ris
    blanchera dem och har superfina och supergoda tillbehör till vilken maträtt som helst.

  22. För att variera så är kokosnötmjölet ett måste för mig, gröt, bröd, pizzabotten, pajskal, bakverk och så mättande. Använder det varje dag i min kost.

  23. Oh godness 🙂 efter att ha läst alla inlägg så kan jag hoppar över mellanmålen …MÄTT 😉
    Säger CHILIEXPLOSION 🙂

  24. Lax, såååååååå gott och nyttigt, lättlagat, mättande, många variationsmöjligheter och passar super till de flesta lchftillbehör! 🙂

  25. Tonfisk eller makrill på burk! Bara att öppna och äta direkt, ingen förberedelse alls vilket kan vara så himla skönt när man känner sig lat. Dessutom mycket protein och fett vilket man blir så mätt av. Själv kan jag tycka att lukten från makrill ibland kan vara jobbig men då kan man bara ta tonfisk :’))

  26. Port Salut osten! Min favorit! Den är vacker i färgen och oerhört god. Fantastisk smält som naturlig!

  27. Svårt, det finns så mycket fantastisk mat som passar in i en lchf-livsstil. Ägg, avokado, smör.. Måste nog ändå säga VITKÅL. Näringsrikt, billigt och lätt att variera. Dessutom så gott. Smörstekt, gräddkokt, wokad, färsk med olivoljedressing. Ett tillbehör som räddat mången lchf-måltid.

  28. Jag håller med att ägg är nog nr 1.
    Tycker också mycket om smetana. Äter sen till frukost med egen LCHF musli och som sås naturell eller med olika smaker:)

  29. Vitkål!
    Dels för att stekt vitkål doftar helt underbart och dels för att det är enkelt att byta ut pasta, potatis och ris mot vitkål – stekt, stuvad eller kokt.

  30. Gräsuppfött nötkött!!!
    Kan ätas till alla måltider, med alla olika tillbehör…….

  31. Poul Gryciuk Svara

    Kokosnöten, är det ultimata paketet av LCHF allt i ett. Det ger både fiber från sitt nött-”kött”. Vilket även är den råvara som kokosoljan utvinns ifrån. Kokosfettet ger en långvarig energi som har andra goda hälsoeffekter, MCT*, vilket finns naturligt i kokosolja. Sedan går det att baka otroligt mycket med kokosnöttmjöl. LCHF står ju för Low Carb High Fat. Det är fettet som är den stora huvudingrediensen.

    Hör gärna Dr. Mary Newport fantastiska resa med sin mans alzheimers hälsovinster efter att börja äta mycket kokosolja varje dag.

  32. Farmor kaisi Svara

    Kravmärkta, ekologiska ägg! Dyra men ändå billigare än ekologiskt kött. Testar att ha ägg o fisk som bas nu, med räkor.oliver, avokado, spenat ,ruccola o gul paprika. Äter ej kaseinprodukter sen februari, bara får-o getost. Kokosmjölk i matlagningen, Kimchi testas oxå… Mycket för att testa, kul!

  33. En nöjd och glad mage.
    En klar och pigg hjärna.
    En frisk och stark kropp!

  34. Blomkål! Om man bortser från pruttlukten (haha!) så tycker jag att det är ett så himla bra substitut! Bara att riva lite, så har man blomkålsris. Och vi får inte glömma blomkålsmos, smakar t.o.m godare än vanlig potatismos tycker jag! Mild i smaken och en lätt övergång/byte för de som precis börjat med lchf eftersom det påminner så mycket om vanligy potatismos eller ris tycker jag 🙂

Skriv en kommentar

Close