Tävling

Tävling! Vinn signerat ex av Matrevolutionen

Ny tävling! 
Denna gång ligger ett signerat ex av kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok ”Matrevolutionen” i potten.

Tävlingsregler:
Skriv din bästa LCHF-råvara i kommentarsfältet. (Klicka på inläggets rubrik och skrolla ner för att komma till ”leave a replay”) Vinnare utses söndagen 16:e juni.

Alla bidrag kommer sammanställas till en grym LCHF-inköpslista!

Lycka till!

Previous Post Next Post

Du kanske även gillar detta

64 Kommentarer

  • Reply Jessica 13 juni, 2013 at 12:17

    Kokosfett

  • Reply Oliver Engström 13 juni, 2013 at 12:32

    ÄGG! 🙂 lite för enkelt kanske?…

  • Reply Eveline Johansson 13 juni, 2013 at 12:38

    Eftersom ägg och kokosfett redan är nämnt, så säger jag kyckling!

  • Reply Sabina 13 juni, 2013 at 12:41

    Ja, den ultimata råvaran är ekologiska ägg, kan göras i hundratals former, kryddningar och varianter. Det är som ett kinderägg, man får 3 i 1, bra näring, lätt att ta med och gott! 😀

  • Reply Ingridspaleo 13 juni, 2013 at 12:45

    Avocado!

  • Reply catti Hallberg 13 juni, 2013 at 12:45

    ÅGG! utan tvekan 🙂 Går att variera i det oändliga, gott, mättande och nyttigt, just LOVE it!

  • Reply Jennie 13 juni, 2013 at 12:48

    Fet och ekologisk kokosmjölk.

  • Reply Therese 13 juni, 2013 at 12:53

    Avocado! Den går verkligen att variera i oändlighet! Den är utmärkt som tillbehör i sallad, som den är ihop med lite keso, i smoothies, hemmagjord glass, guacamole… Den är dessutom väldigt god att lägga på grillen 😉 LCHF skulle bli såå tråkigt utan avocado, bästa grönsaken ever!!

  • Reply Emma Karlander 13 juni, 2013 at 12:54

    Måste säga ÄGG…. fullt av protein & nästan inga kolhydrater alls. ÄGG finns alltid i min kyl.

  • Reply Martina 13 juni, 2013 at 12:59

    Jag älskar lax så jag säger det såklart 😉

  • Reply Tove Erikssen 13 juni, 2013 at 13:02

    Egg!

  • Reply Noomi 13 juni, 2013 at 13:03

    ÄGG

  • Reply Ellinor 13 juni, 2013 at 13:06

    Även om jag själv inte äter strikt LCHF återfinns många av dess basprodukter även i mitt skafferi. Då jag ser att många saker redan är nämnt (kokosfett, ägg och avocado) kompletterar jag därför med kokosmjöl. Kokosmjöl använder jag till så mycket i både matlagnings- och bakväg. Hade helt klart inte klarat mig utan denna basvara.

  • Reply yvonne 13 juni, 2013 at 13:13

    Räkor! (för att ägg, lax, avocado och kokosolja redan är nämnda)

  • Reply Johanna 13 juni, 2013 at 13:35

    Tonfisk på burk!!! ( blandar det till en röra tillsammans med hemmagjord majonäs, rödlök, dijonsenap och kryddor, mums!) =)

  • Reply Maria 13 juni, 2013 at 13:39

    Trots att många redan har sagt det så måste jag säga ägg. Går att variera på många sätt och går att äta när som på dagen.

  • Reply Bernard 13 juni, 2013 at 13:48

    Räknas ett leende som LCHF råvara ? 🙂

  • Reply Fröken Nilsson 13 juni, 2013 at 14:16

    Ägg!!

  • Reply Gabriella 13 juni, 2013 at 14:18

    Ägg!

  • Reply Elin - Träningstokig 13 juni, 2013 at 14:22

    Kokosgrädde! 😀 underbart gott att ha till matlagning, som tillbehör till en maträtt eller bara att äta med sked <3

  • Reply Sandra 13 juni, 2013 at 14:22

    Spenat! Man kan använda det i så mycket: sallad, soppa, smoothie, omelett, mm. Ett plus är att det är gott & nyttigt också 🙂

  • Reply Fredrik Andersson 13 juni, 2013 at 14:26

    Som så många andra – ekologiska Ägg – en produkt i världsklass som jag själv nyttjar flitigt!

  • Reply Lina 13 juni, 2013 at 14:27

    Kokosolja (med smak) – utan tvekan! Jag har den i mitt äggkaffe varje morgon, jag steker med den varje lunch och middag, jag bakar med den, och jag tar en tesked för sig själv ibland om hungern slår in innan jag har möjlighet att laga mat. Perfekt!

  • Reply Milla Barsk 13 juni, 2013 at 14:37

    Min bästa LCHF-råvara: Ägg utan tvekan!

  • Reply madde 13 juni, 2013 at 14:44

    ägg, alla gånger !!!!

  • Reply Ida Andersson 13 juni, 2013 at 14:44

    Vitkål har varit obligatorisk i mitt kylskåp sedan jag började med min LCHF-livsstil!:-)

  • Reply Michelle Blocher 13 juni, 2013 at 14:47

    Oj svårt att bara välja en använder många, men som nr1 måste jag säga Ägg!

    men tycker även kokosmjölk är en underbar grejer som kan ersätta många ”onyttiga” saker. Även en annan stor favorit som jag antar räknas som råvara och som jag äter mycket av är Karré

  • Reply Carina 13 juni, 2013 at 14:54

    En klar favorit är fiberhusk. 🙂 Med detta kan man göra mycket gott.

  • Reply Nadja Eleonora 13 juni, 2013 at 14:56

    Kött! Köttfärs och högrev finns i stora lass i våran frys!

    ….och bacon….

    (Men det kan räknas som flera förslag i och för sig?)

  • Reply Magdalena 13 juni, 2013 at 14:57

    Vaniljpulver! Vet inte om det är riktigt en LCHF råvara men jag hade aldrig använt det tidigare.
    Att ha det i lite grädde har räddat mig undan många sötsugna stunder där jag stått på gränsen till fusk!

  • Reply Tony 13 juni, 2013 at 14:59

    Ägg är ju det ultimata livsmedlet, men jag säger nog stekt kravmärkt fläsk i ugn. fungerar både som tillbehör till biffen, huvudrätt och snacks. helt fantastiskt.

  • Reply Linnea 13 juni, 2013 at 15:21

    Ett jämnt humör! Och vitkål.

  • Reply Ida 13 juni, 2013 at 15:24

    Utan tvekan kokos! Kokosmjölet bakar jag bröd, pajdeg och godsaker på. Jag gör också gröt, våfflor, pannkakor mm av mjölet. Riven kokos strör jag över yoghurten och gröten jag äter som den är när jag är sugen på något gott, har till efterrätter och bakning. Kokosmjölk använder jag i all form av matlagning, bakning, diverse frukostvarianter och framför allt i min skitgoda pannacotta. Kokosflingor använder jag i müsli eller äter som de är. Sist men inte minst kokosnöten, perfekt som mellanmål eller snacks.
    /Ida

    • Reply Ida 13 juni, 2013 at 21:48

      Hur kunde jag glömma kokosoljan…

  • Reply Magnus 13 juni, 2013 at 15:27

    blomkål och broccoli, ersätter potatis/pasta/ris
    blanchera dem och har superfina och supergoda tillbehör till vilken maträtt som helst.

  • Reply Samantha 13 juni, 2013 at 15:36

    För att variera så är kokosnötmjölet ett måste för mig, gröt, bröd, pizzabotten, pajskal, bakverk och så mättande. Använder det varje dag i min kost.

  • Reply Susan 13 juni, 2013 at 15:39

    Ekologiska Ägg !!

  • Reply Sabine 13 juni, 2013 at 16:15

    Oh godness 🙂 efter att ha läst alla inlägg så kan jag hoppar över mellanmålen …MÄTT 😉
    Säger CHILIEXPLOSION 🙂

  • Reply Kristina 13 juni, 2013 at 17:04

    Lax, såååååååå gott och nyttigt, lättlagat, mättande, många variationsmöjligheter och passar super till de flesta lchftillbehör! 🙂

  • Reply Emma 13 juni, 2013 at 17:12

    Tonfisk eller makrill på burk! Bara att öppna och äta direkt, ingen förberedelse alls vilket kan vara så himla skönt när man känner sig lat. Dessutom mycket protein och fett vilket man blir så mätt av. Själv kan jag tycka att lukten från makrill ibland kan vara jobbig men då kan man bara ta tonfisk :’))

  • Reply Åsa 13 juni, 2013 at 19:09

    Port Salut osten! Min favorit! Den är vacker i färgen och oerhört god. Fantastisk smält som naturlig!

  • Reply Annika 13 juni, 2013 at 19:21

    Svårt, det finns så mycket fantastisk mat som passar in i en lchf-livsstil. Ägg, avokado, smör.. Måste nog ändå säga VITKÅL. Näringsrikt, billigt och lätt att variera. Dessutom så gott. Smörstekt, gräddkokt, wokad, färsk med olivoljedressing. Ett tillbehör som räddat mången lchf-måltid.

  • Reply Ankin 13 juni, 2013 at 19:48

    Jag håller med att ägg är nog nr 1.
    Tycker också mycket om smetana. Äter sen till frukost med egen LCHF musli och som sås naturell eller med olika smaker:)

  • Reply Lena 13 juni, 2013 at 20:08

    Vitkål is da shit 😉

  • Reply Elin 13 juni, 2013 at 20:16

    Vitkål!
    Dels för att stekt vitkål doftar helt underbart och dels för att det är enkelt att byta ut pasta, potatis och ris mot vitkål – stekt, stuvad eller kokt.

  • Reply Petra 13 juni, 2013 at 20:19

    Gräsuppfött nötkött!!!
    Kan ätas till alla måltider, med alla olika tillbehör…….

  • Reply Poul Gryciuk 13 juni, 2013 at 20:36

    Kokosnöten, är det ultimata paketet av LCHF allt i ett. Det ger både fiber från sitt nött-”kött”. Vilket även är den råvara som kokosoljan utvinns ifrån. Kokosfettet ger en långvarig energi som har andra goda hälsoeffekter, MCT*, vilket finns naturligt i kokosolja. Sedan går det att baka otroligt mycket med kokosnöttmjöl. LCHF står ju för Low Carb High Fat. Det är fettet som är den stora huvudingrediensen.

    Hör gärna Dr. Mary Newport fantastiska resa med sin mans alzheimers hälsovinster efter att börja äta mycket kokosolja varje dag.

  • Reply Iza 13 juni, 2013 at 21:07

    Pulled pork med chiliaioli! Så gott!

  • Reply Evelina 13 juni, 2013 at 21:13

    Utan att tveka säger jag ägg!!! Guds gåva haha ;D

  • Reply Johan 13 juni, 2013 at 21:41

    Potatis

  • Reply Elja 13 juni, 2013 at 21:57

    Utan tvekan: SMÖÖÖÖR!

  • Reply emelie 13 juni, 2013 at 22:56

    har nyligen upptäckt shirataki-nudlar! älskar det.

  • Reply Farmor kaisi 13 juni, 2013 at 23:17

    Kravmärkta, ekologiska ägg! Dyra men ändå billigare än ekologiskt kött. Testar att ha ägg o fisk som bas nu, med räkor.oliver, avokado, spenat ,ruccola o gul paprika. Äter ej kaseinprodukter sen februari, bara får-o getost. Kokosmjölk i matlagningen, Kimchi testas oxå… Mycket för att testa, kul!

  • Reply Ingabell 14 juni, 2013 at 07:08

    Ägg!

  • Reply Nina 14 juni, 2013 at 08:56

    Älskar KOKOSFLINGOR, så det är min bästa Lchf råvara.

  • Reply Sara 14 juni, 2013 at 09:25

    VITKÅL!

  • Reply Stina Nilsson 14 juni, 2013 at 10:46

    RIKTIGT SMÖR å inte margarin eller flytande grejer =)

  • Reply Helene Dyrelöv 14 juni, 2013 at 17:29

    Blomkål, bra ersättning!

  • Reply Stina 15 juni, 2013 at 06:19

    KOKOS!

  • Reply Elin 15 juni, 2013 at 10:25

    En nöjd och glad mage.
    En klar och pigg hjärna.
    En frisk och stark kropp!

  • Reply Anna 16 juni, 2013 at 01:21

    Blomkål! Om man bortser från pruttlukten (haha!) så tycker jag att det är ett så himla bra substitut! Bara att riva lite, så har man blomkålsris. Och vi får inte glömma blomkålsmos, smakar t.o.m godare än vanlig potatismos tycker jag! Mild i smaken och en lätt övergång/byte för de som precis börjat med lchf eftersom det påminner så mycket om vanligy potatismos eller ris tycker jag 🙂

  • Leave a Reply

    Close