periodisk fasta

Många har frågor angående periodisk fasta. Så här kommer en uppdaterad repris om min version av periodisk fasta.

 

När jag kör periodisk fasta äter jag mellan 12:00 och 20:00. (Man kan justera tiderna som man vill, men det är viktigt att man äter och fastar under samma tider varje dag.) Där emellan äter jag inget och dricker bara kaffe och vatten.  Jag gillar idén att äta ordentligt när man väl äter. Det gör jag nu. Och eftersom jag äter lågkolhydratskost hinner jag inte bli hungrig så snabbt efter jag har ätit, vilket är en fördel.

Jag kombinerar träning med periodisk fasta, och då är det viktigt att äta efter man tränat. Ex; träna när fastan nästan är över (i mitt fall 12:00) och ät direkt efter. Eller träna kväll och ät sista måltiden efter träningen. (Runt 20:00 i mitt fall) Tränar man i samband med  fasta kan det vara bra att ta aminosyror (BCAA) innan.

Så här funkar periodisk fasta:
• De åtta timmar man äter i kombination med träning ska ge muskeltillväxt.
• Under de 16 timmar man fastar förbrukas överskottet.

 

Några tips:
Dela upp dina måltider hur du vill under de åtta timmar du äter, tex: 2 stora mål mat eller ett stort och två små. Det viktiga är att man bara äter under åtta timmar och kör samma tider varje dag.

Tränar man i samband med periodisk fasta är det viktigt att äta det största målet mat efter träningen. Har man svårt att äta direkt efter kan kan köra med proteinpulver och mat lite senare.

 

Bra proteinpulver:

naturligt proteinpilver
Naturlig näring:
Ett proteinpulver handgjort i Sverige på endast naturliga råvaror.
Finns här.

 

proteinpulver utan sötningsmedel
Holistics:
Innehåller inget socker, sötningsmedel eller artificiella smakämnen.
Finns här

 

Hamnar inte kroppen i svält under periodisk fasta?

Många undrar just detta. Styrketraningsprogram.net skriver detta, vilket jag tycker borde vara en logisk förklaring:

“En periodisk fasta är inte svält. Dagens människor är bortskämda och borde lära sig att slå ihjäl sin egen mat och bära hem den. Rent utvecklingsmässigt vore det katastrof om människor skruvade ner kroppsfunktioner efter en kort tid utan mat. Då försämrar man ju sin egen förmåga att fixa ny mat.

Förbränningen går ner efter omkring 60 timmar. Det är alltså en oerhört lång tid utan mat som krävs för det.  I stället tycks det vara så att ämnesomsättningen går upp marginellt under första två dygnen utan mat. Det tycks även ske för vilande individer.

Rent överlevnadsmässigt är det logiskt. När man är utan mat behöver kroppens funktioner skruvas upp. Då ökar man chansen att fånga mat. Det är åtminstone mer logiskt än att det motsatta skulle ske.”

För mer djupgående fakta, kolla Jonas Bergqvists sida om periodisk fakta här. 

 

Mitt resultat efter 12 dagars periodisk fasta:

 

periodisk fasta

Total
1
Shares

Missa inte Nyhetsbrevet!

Få tips, nyheter och nya recept direkt i inkorgen – Prenumerera på mitt nyhetsbrev!

26 kommentarer

  1. Hej Cecilia!

    En fråga, varför är det så viktigt att fasta exakt samma tider varje dag? Vore det inte bättre att alternera sina ätar/fastartider för att lära kroppen bättre tillhandahålla energin den har? Ungefär människan gjorde back in the days när denna fick tillgång till mat olika tidpunkter jämt beroende på tillgång av mat etc.

    Tack för fin blogg,

    Lisa

      1. Det beror på det som på engelska kallas ghrelin, som sköter hungerkänslorna.
        Regelbundna måltider gör att utsöndringen av ghrelin skapar hunger regelbundet – när du borde vara hungrig.
        I detta fal var 16:e timme.
        Så äter du rätt mängd kan du i praktiken ha ätfönster var femte timme, en gång per dygn eller en var tredje dag.

        I sak spelar det absolut ingen roll, annat än att det är lättare att vara regelbunden om man inte ska äta hela jävla tiden.
        Äter man fem gånger per dagen räcker det ju med att det kör ihop sig på jobbet så skiter sig lunchen och då kommer det att spåra ur.

        Här kan du läsa mer om ghrelin:
        http://phys.org/news170688849.html

  2. Hej! Jag har under den senaste tiden varit lite sugen på att prova det här med periodisk fasta och se vad det kan ge för resultat. Det jag är lite rädd för är hur min kropp ska klara av att fungera på tom mage på jobbet. Jag jobbar som brevbärare och cyklar och springer mycket varje dag och att kunna äta lunch vid tolv kommer inte alltid funka för mig. Men kanske är det bara en vanesak och kroppen kanske ställer in sig på att funka trots att jag inte ätit. Sen undrar jag om man måste äta kosttillskott?

    Tack för en bra blogg!

    1. Det du stoppar in i kroppen vid ätperioden kommer finnas i depåer och användas när du rör på dig.
      Det är klart bättre än att äta eftersom. Kroppen tar ju inte energi för aktivitet från mat i magen, om man så säger.

      Säg så här: det är väl smartare att tanka bilen full innan man kör 50 mil istället för att stanna och tanka 2-3 gånger på vägen och möjligen tanka för mycket eller för lite?

  3. Hej!
    Jag är lite nyfiken på det där med periodisk fasta men undrar lite hur jag skulle lösa det med tanke på att jag arbetar 3-skift med tidiga morgnar (6.45-15.45), sena kvällar (13-23, 19-04) och nätter (22-07). Det är inget regelbundet schema utan kräver att jag ändrar rutiner för mat och sömn efter jobbets arbetstider. Normalt efter nattpass äter jag en lättare frukost innan sänggående för att kunna sova och inte vakna av hunger. Ska man bara “hoppa över” den maten? Det blir ju inte att man äter på natten om man kör strikt periodisk fasta.
    Tacksam för svar! Gärna på mail!
    MVH Hanna

  4. Jag är relativt ny på Lchf och älskar varje minut av det. Tidigare har jag valt bort allt jag tycker om då jag förknippat smör, såser etc med skam (fettskrämd kan man säga, minst sagt!). Hursomhelst… jag äter oftast mellan 06:30-18:30. Räknas resterande tid som periodiskt fasta då? Tack för en toppenblogg!

    1. Du äter alltså i 12 timmar och fastar i 12 timmar.
      Med lite fantasi kan man ju få det till en periodisk fasta, men i verkligheten blir det ju inte så.
      Finns ganska bra studier på hur ämnesomsättningen stegras hos den som gått utan mat en tid. 12 timmar är på tok för lite för att man egentligen ska få kickback nog att kalla det en investering.
      Detsamma gäller egentligen 16 timmar.

      Logiskt vore det bästa att träna, äta för två dygn och sen fasta i typ 40 timmar. Det är däremot inte så lätt görbart då man måste äta våldsamma mängder om man vill ha hög andel protein och inte allt för snabb energi.

      Det är görbart, men inte så enkelt att hålla i.

  5. Hej!
    Varför är det så viktigt att man håller tiderna vid periodisk fasta? Vad jag förstår hänger periodisk fasta ihop med att “ur-farfar och ur-farmor” inte hade fasta mattider. T ex att man hoppar över frukosten eftersom man förr i tiden fick gå ut och jaga/samla in den först. Så deras måltider gissar jag skedde inte på regelbundna tider.

    1. Vid periodisk fasta tillsammans med träning är det ultimat all köra 16/8. Tanken är att mam ska fasta 16 timmar. Ändrar man tidpunkter för mycket kommer ju även antal timmar man fastar ändras. Vissa fastar 2 dagar och äter resterande. Personligen tycker jag detta funkar bäst 🙂

      1. Källa på att 16/8 är ultimat?
        Mig veterligen finns inte någon sådan, alls. Jag kör 22/2 och det fungerar bättre än när jag körde 16/8 – men det är bara upplevt och inte fakta.
        Även Berkhan kör kortare fönster, runt 4H.

        Däremot finns det indikationer på att late night eaters får bättre resultat, speciellt om man äter kolhydrat.
        Oklart varför.

  6. Hej! har försökt mig på periodisk fast och tycker väl att det fungerar bra,
    Problemet nu är att jag har börjat jobba natt! Jobbar mellan 21-07, sover ungefär mellan 7.30- 13.00.
    Hur hade du lagt upp fastan?
    Har ett jobb där jag rör mig mycket, hemtjänst ute.

    1. Korta av ätfönstret till 2 timmar mellan 18-20 och smäll i dig all mat då. Fokusera på att få in bra mängd protein och lite blandade kolhydrater.
      Ska du ner i vikt ligg på 90% av BMR+aktivitet.

      Tränar du så kör just innan ätfönstret och våldsät sen.
      Att du rör dig spelar ingen större roll utöver att du höjer din totala ämnesomsättning. Poängen med periodisk fasta är ju ändå att du ska ladda in energi och sen förbruka den, vilket du ju gör när du rör på dig och sen sover.

  7. Wow. Grymt! Jag har kört PF 16:8 i en vecka nu, det går bra men märker ingen större skillnad på något plan än, så jag får ha lite is i magen och vänta några veckor. Väntar med spänning 🙂

    http://isabelli.se

    1. Vad hade du tänkt dig skulle hända? Det händer inget magiskt. Det enda av värde är att du inte blir sugen på skit hela tiden, håller dig mätt lättare under fastan och har svårare att överäta då du har kortare tid på dig.
      Det är inte magi, men det är praktiskt och trevligt.

      Jag har kört IF/PF i sex år och kör ätfönster på 2 timmar.

  8. Hej, jag går på periodisk fasta & tränar men jag har hört att man kan äta båda bcaa och eaa? eller vet du vad de har för skillnad eller vad dem gör?

    1. Den nivå du tycks befinna dig på så är det nada och ingen skillnad för dig. Bara olika hastighet på uppreglering av proteinsyntes.
      Något annat gör det inte, egentligen.

  9. Otroligt lamt med 8 timmars ätfönster. Ännu lamare att rekommendera dyra produkter bara för att du har procent på försäljningen (länkarna är adtracker – alltså click to buy) och tjänar mer på en dyr produkt än en likvärdig billig.
    Känns väl sådär seriöst…

  10. Testar 16/8 sen en vecka tillbaka – jag håller på 16 timmars fasta men pga av lite rörigt schema så har jag inte hållit exakt samma tidsfönster samma dag. Nån dag har det blivit fasta 18-09 ngn dag 19-10, hur mkt “förstör” det? Alltså förstör själva poängen med fastan menar jag.

  11. Enligt en del artiklar står det att föda ska intagas senast en ½ timme efter en har stigit upp?? en skröna??
    jag äter första målet kl 12 och nästa kl 18 och inget mer, funkar för mig, äta när jag är hungrig

  12. Kul att se vilket resultat det blev. Jag har haft svårt för denna typ av fasta men nu kör jag Forever FIT och då har jag nu i två dagar druckit efter detta schema och mår fantastiskt bra! Ska bli spännande att se resultatet efter de 9 dagarna som det pågår. Man tar vitaminer och fibrer som gör att man inte känner sig hungrig eller trött.Kram

  13. Hej skulle vilja fråga hur länge du tränar? Och vad för typ av träning och hur ofta? Måste man träna när man kör periodiska fastan?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*

Close